Fiche technique
Format : Broché
Nb de pages : 302 pages
Poids : 400 g
Dimensions : 19cm X 24cm
ISBN : 978-2-503-54577-6
EAN : 9782503545776
au coeur de l'interprétation
Quatrième de couverture
L'histoire du collectionnisme appliquée à la musique constitue une thématique de recherche neuve. Elle est menée par un groupe international de chercheurs, à l'initiative de la Fondation Royaumont, depuis l'acquisition par celle-ci de la bibliothèque du pianiste François Lang (1908-1944)
Faisant suite au premier volume (Collectionner la musique : histoires d'une passion, 2010), ce nouvel ouvrage aborde le thème du « collectionneur interprète ». Inscrit au coeur du travail de certains artistes, le phénomène de la collection est ici illustré par une série de témoignages (collections R. Bonynge, D. Moroney, R. Spencer, etc.) et de portraits de collectionneurs interprètes allant du XVIe siècle jusqu'à nos jours (A. Smout, J. P. F. von Schönborn, N. A. Bergiron, Mario, C. Saint-Saëns, A. Cortot, etc.).
Tracing the history of the art of collecting music is a relatively new scholarly phenomenon. The present compendium, prepared by an international group of research scholars, is the result of a project that was launched by the Fondation Royaumont following its acquisition of the library of the pianist François Lang (1908-1944).
Following logically upon the contents of the first volume (Collectionner la musique : histoires d'une passion, 2010), this new volume focuses upon the question of the « collector-interpreter. » The phenomenon of collecting, which has been central to the work of certain artists, is here illustrated, first, by a series of articles concerning, among others, the collections of Davitt Moroney, Robert Spencer, and Richard Bonynge, and second, by a series of portraits of collector-interpreters from the sixteenth century down to the present day including, among others, Adrien Smout, R.F.E. von. Schönborn, Camille Saint-Saëns, and Alfred Cortot.